Współcześnie tempo życia jest bardzo szybkie, co powoduje problemy ze stresem i prawidłowym snem. Sen jest czasem wypoczynku, wzrostu i budowy organizmu oraz tkanek, więc powinniśmy dbać o jego dobrą jakość. Jednak dla wielu z nas standardowe 8 godzin nocnego odpoczynku jest luksusem, na który nie możemy sobie pozwolić. Zastanawiasz się, czy istnieje możliwość skrócenia czasu snu, zachowując jednocześnie jego regenerujące właściwości? Sen polifazowy może być odpowiedzią na to pytanie. W niniejszym artykule dowiesz się, jak odpowiednio dostosować ten rodzaj snu do swojego trybu życia. 

Co to sen monofazowy?

Sen monofazowy to nic innego jak właściwy, naturalny tryb spania trwający około 6 do 8 godzin, odbywany raz na dobę. Każda inna forma spania to tzw. sen polifazowy. 

Czym cechuje się dobry sen monofazowy? Sen powinien być regularny, dzięki temu nie będziemy mieli problemów z zasypianiem. Jeżeli chcemy się wysypiać, najlepiej kłaść się spać zawsze o tej samej godzinie. Istnieją dwie fazy snu NREM oraz REM i występują one naprzemiennie. Pierwsza trwa od 80 do 100 minut i po niej następuje krótsza, ale intensywna faza REM trwająca około 15 minut. Pełny cykl snu powinien trwać około półtorej godziny, a długość faz zależy od godzin naszego całego snu. 

Co to jest sen polifazowy?

Sen polifazowy składa się z wielu faz  – połączenia drzemki i snu zasadniczego lub same półsny (drzemki, lekkie sny). Badacze uważają, że z tej metody snu korzystali nasi przodkowie. Ma on pozytywny wpływ na nasze życie – daje możliwość wykorzystania czasu do maksimum, dzięki ograniczeniu ilości snu w czasie doby. 

Jak sen polifazowy wpływa na zdrowie?

Wiele osób zastanawia się jakie są powiązania między snem polifazowym a zdrowiem. Niestety nie ma żadnych badań, na temat długofalowego praktykowania snu polifazowego i jego wpływy na organizm, więc ciężko jest stwierdzić, czy jest zdrowy czy szkodliwy. Wiemy jednak, że gdy nie możemy sobie w życiu pozwolić na prawidłowy czas snu, sen polifazowy jest dla nas zdrowszy. Musimy jednak pamiętać, aby odpowiednio się do niego przygotować. 

O czym należy pamiętać, rozpoczynając praktykę snu polifazowego?

  • zapoznajmy się ze wszelkimi dostępnymi instrukcjami, aby zacząć stosować sen polifazowy w bezpieczny dla organizmu sposób, 
  • zadbajmy o higienę snu – nie śpijmy w hałasie, brudzie, przy nieprzyjemnych zapachach. Miejsce na sen musi być relaksujące, czyste, ciche i wygodne, 
  • odżywiajmy się zdrowo – zapomnijmy o niezdrowej żywności, szczególnie w okresie wprowadzania systemu snu polifazowego zapewnijmy naszemu organizmowi odpowiednią ilość składników odżywczych, mikro i makroelementów,
  • prowadźmy aktywny tryb życia – korzystajmy z pogody, wychodźmy na świeże powietrze, aby przyzwyczaić mózg do pracy po krótkich drzemkach. 

Jak obliczyć sen polifazowy?

Istnieją różne rodzaje snu polifazowego. System opiera się na drzemkach, które muszą być regularne. Jak obliczyć sen polifazowy? Wyróżnia się 4 typy takiego snu:

  • dwufazowa (bifazowa) – spanie 6 godzin w nocy i 20-30 minutowa drzemka w ciągu dnia,
  • everyman – sen zasadniczy ma 4 godziny, w ciągu dnia należy zrobić 3 półgodzinne drzemki,
  • czterofazowy (dymaxion) – spanie 3 godziny w nocy i stosuje się 3 drzemki w ciągu dnia po 30 minut,
  • uberman – półgodzinne drzemki cztery razy w ciągu dnia. 

W Internecie dostępnych jest wiele narzędzi, które pomagają obliczyć prawidłową długość faz snu. Między innymi są to kalkulatory snu polifazowego. Przy jego użyciu można także oszacować długość snu monofazowego. Licznik oblicza sen konkretnej techniki spania. Dzięki niemu dowiemy się: ile czasu w ciągu doby poświęcić na drzemkę, ile należy odbyć krótszych snów i jak długo może trwać nasza aktywność. Możemy wyliczyć dokładne godziny pobudek i drzemek. Sukces snu polifazowego tkwi w sumienności planowania snu. 

Relatywne artykuły